Alter Festival 2023

feat.: Bendik Giske, Brother May, Mykki Blanco, Caterina Barbieri, Moin, Loraine James, Crack Cloud, Lyra Valenza
Alter Festival 2023
(19.00) 19.30
ALTER er en festival for grænsesøgende og eventyrlysten kunst.
Play
Date
Time
19.00 (Doors open)
19.30 (Concert start)
Price
DKK 590,-

Dagsbillet

Del en
oplevelse

ALTER ønsker at forandre, hvad en festival er og kan. Under festivalens tre dage vil et vidtfavnende knudepunkt af udtryk blive fremmanet fra det indviklede netværk af kunstnere; en sameksistens af musik, billedkunst, performances og deslige. Så kom med os når vi præsenterer en weekend af udforskning, meditation og besættende stemninger. Udover VoxHall finder ALTER, også sted hos ARoS, Iovermorgen, Den gamle By i Møntmestergården og Kunsthal Aarhus, fra 24. til 26. august

Her kan du læse om koncerterne på VoxHall.

BENDIK GISKE

Bendik Giske er en norsk saxofonist og kunstner, der er bosat i Berlin. Hans stil er kendetegnet ved en udtryksfuld brug af uophørlig fysikalitet, sårbarhed og udholdenhed. Kroppen er central i hans arbejde, især som akustisk musiken. Ikke mindst ved den styrke og muskelkontrol, der kræves for at opnå cirkulær vejrtrækning på saxofonen, den usædvanlige teknik, han anvender til hypnotisk effekt. Kroppen antydes også i hans fornemmelse af queerness, som har hjulpet ham med at skabe sin egen lyd, der blomstrer frodigt ikke – kun på plade, men også i hans slående, kropslige forestillinger. Målbevidst åndedræt transformeret i afgrænset samarbejde med messing, rør og blad præsenterer Giske cyborg-lignende forestillinger, der indeholder sensuel, dybtfølt og vedvarende skønhed med et strejf af det overmenneskelige.

BROTHER MAY

Brother May er en karismatisk MC, sangskriver og producer baseret i London, kendt for sin unikke lyrik og energiske live-optrædener. Som medstifter af CURL-kollektivet (sammen med Coby Sey og Mica Levi) har Brother May en lyd og attitude, der er typisk for den nye sydengelske grime. Hans nyeste soloudgivelse “Pattern With Force”, som er co-produceret med Mica Levi, udgives den 22. april. Albummet summer af frygtløse britiske garage, jungle og downtempo, sammen med May’s egen tidlige baggrund i drill og gangster-rap, og skaber et forfriskende take på hvordan hiphop skal lyde i 2023.

MYKKI BLANCO

‘Mykki Blanco’ blev skabt for et årti siden – oprindeligt som et videoværk, en række portrætter af en kvindelig teenage karakter, der postede vlogs og rap på sociale medier – men kunsten og kunstneren udviklede sig. Mykki Blanco er nu en velkendt figur inden for hip-hop og har skubbet genren til sine mest uregerlige grænser, smeltet støj og eksperimentelle elementer sammen med klub- og traplyde, mens de også har skabt en unikt subversiv vej inden for en genre, der historisk set er indviklet i et problematisk ideologisk netværk af misogyny, homofobi og transphobia. Mens Blanco bredt anerkendes som en frontløber inden for den ‘queer rap’, er den nyeste udgivelse Stay Close To Music, eventyrlystent og ekspansivt, og knuser alle tidligere antagelser om Mykkis kunstnerskab og lader dem frit definere deres lyd. Albummet indeholder desuden samarbejder med artister som Devendra Barnhart, Jonsi fra Sigor Rós og Michael Stipe fra R.E.M samt ANOHNI og Kelsey Lu.

CATERINA BARBIERI

Caterina Barbieri er en italiensk elektronisk musiker og komponist, der er kendt for sin innovative tilgang til lyddesign og musikalsk udforskning. Hendes musik kan bedst beskrives som eksperimentel elektronisk musik med fokus på modulær syntese og repetitive mønstre.

Barbieris musik udforsker komplekse rytmiske strukturer, der trækker inspiration fra forskellige genrer som minimalisme, ambient og techno. Hendes kompositioner er præget af lagdelte teksturer og hypnotiske melodiske figurer.

Barbieri’s musikalske værker udforsker temaer som tid, rum og bevidsthed, og hendes lydunivers er dybt forankret i en filosofisk tilgang til musikskabelse.

MOIN

Moin er en Londonbaseret trio, bestående af Tom Halstead, Joe og percussionist Valentina Magaletti. De tre har arbejdet sammen sporadisk i over 10 år og har bidraget til en række forskellige projekter. Moin blev dannet under en række skiftende påvirkninger, der spænder fra alternativ rock, post-punk, kunstrock og doom metal til mere abstrakte ideer i så som improvisation og lydoptagelse. Resultatet er en lyd, der er direkte, men samtidig subtilt sammensat.

LORAINE JAMES

Loraine James udviklede sit musikalske sprog tidligt i livet.

Mens hun voksede op på den ikoniske og farverige Alma Estate i North London, omgav hun sig med et væld af parallelle kulturer, og takket være sin mors besættelse af alt fra heavy metal til calypso, kunne James opleve musik fra første række. Som teenager lærte hun at spille klaver og så emo-, pop- og math rock-koncerter, før hun selv lærte at producere elektronisk musik. I sit beskedne hjemmestudie kanaliserede hun sin brede vifte af interesser ind i en personlig lyd, hvilket viste sig på albummet ‘Detail’ fra 2017, og James finpudsede den gennem en række udgivelser, der modtog global anerkendelse for sin hybrid af R&B, drill, pop og IDM.

Hendes gennembrudsalbum ‘For You & I’ og dens intime opfølger ‘Reflection’ blev udgivet på det ikoniske britiske pladeselskab Hyperdub og blev rost for deres vitale fortællinger, der nøjagtigt portrætterede hendes virkelighed som en uafhængig queer, sort, britisk kunstner.

Loraine James har senest udforsket en helt ny retning under navnet Whatever The Weather og udgivet sin debut på Ghostly International, der er inspireret af math rock og ambient musik. James er en konstant skiftende og uforudsigelig kraft, hvis eksperimentel tilgang er præget af sårbarhed, nysgerrighed og håb.

CRACK CLOUD

Vancouver artpunkerne i Crack Cloud er det musikalske svar på at farve uden for linjerne. Ukonventionelt, energisk og med inspiration fra alt fra Gang of Four og Talking Heads til Fela Kuti og Malcolm X. Gruppens skæve sammensætning viser sig også hurtigt i musikken, som ofte bliver fremført af et 7 personers stort band. Denne sammensmeltning af indflydelser afspejler sig også i deres optræden, hvor syv-personers, “lost boys”-lignende optrædener er en fast bestanddel af deres shows. Med deres nyeste album, Tough Baby, er det dog klart, at Crack Cloud er meget mere end et kollektiv – det er en mekanisme til genopretning og overlevelse for dets medlemmer og en måde at bearbejde deres erfaringer på, så de kan hjælpe andre med at tackle problemer. De er både et heftigt liveband og et velfungerende støttenetværk, der beskæftiger sig med afhængighed, forsømmelse og sorg.

Tough Baby indeholder musik til eftertanke, musik til at uddanne, provokere og organisere. Som Crack Cloud-medlemmet Zach Choy siger om albummet: “Navnet Tough Baby henviser til vores planet, vores kultur og os selv.” Det er lavet for at minde os om, at selvom vi alle befinder os i rendestenen til en vis grad, er nogle af os i stand til at se mod fortovskanten.

LYRA VALENZA

Ved at bryde ud af det søvnige 4/4-paradigme trives Lyra Valenza i den omfavnende rave-hyperspace. De skaber levende tæpper af legende elektroniske lyde, der resonerer dybt ud igennem skiftende netværk af hybridiseret jungle, ekstravagant fodarbejde, højhastigheds hardcore og krystalklare, futuristiske atmosfærer. Bag det det latinsk-klingende navn Lyra Valenza finder vi Jens og Hjalte, fra København, der også styrer pladeselskabet Petrola 80.

I 2017 udgav de deres debutalbum “Synkronudspring I Tomt Bassin” på Petrola 80. De har senere udforsket trance-inspireret terræn med deres bemærkelsesværdige opfølger “Scan, Deliver”, udgivet i 2018 på Opal Tapes, Stephen Bishops dristige pladeselskab. Ved konstant at udviske grænserne mellem dansemusik og jungle, har Lyra Valenzas uartige, sampletunge mash-ups fundet endnu større genklang i deres fantastiske liveoptrædener. Dette giver duoen mulighed for fuldt ud at udfolde tekstur og rytme fra deres studieeksperimenter i interaktionen med det kropslige.

Din billet

Din billet er vedhæftet som pdf i din ordrebekræftelse fra Billetten. Vi anbefaler at du medbringer din billet på telefonen og sparer papiret. Vi kan dog scanne din billet både printet og på din smartphone. Vælger du at vise din billet på smartphone må du gerne sørge for, at lysstyrken er skruet op. Bemærk vi kan ikke scanne på en skærm, der er smadret.

Find vej

Der er ikke parkering ved VoxHall. Vi anbefaler at du bruger offentlig transport, der holder flere busser lige ved siden af VoxHall og Aarhus Banegård er kun 10 minutters gang fra VoxHall.

Adressen er:

VoxHall
Vester Allé 15
8000 Aarhus C

Garderobe

På VoxHall har vi en garderobe, hvor du trygt kan aflevere din jakke og taske, hvis du har behov for det.

Garderobeprisen er 20 DKK per jakke og per taske.

Vis hensyn

At gå til koncert hos VoxHall er en fælles oplevelse. Det er derfor vigtigt at udvise hensyn over for hinanden, så alle får en god oplevelse – og det gælder både publikum, vores frivillige og selvfølgelig også orkestrene.

Vi opfordrer derfor bl.a. alle til at tage de vigtige snakke efter koncerten og nyde musikken med respekt for koncertens øvrige publikummer mens koncerten foregår.

Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions Frequently asked questions
(19.00) 19.30